Wierszyki dźwięczne i ciche do utrwalania wymowy i pisowni głosek

Dostępność: Dostępny
Wysyłka w: 4 dni ROBOCZE
Cena: 10,00 zł 10.00
ilość szt.
dodaj do przechowalni

Opis

Autor: Monika Lubina
Okładka: miękka
Format: 16 x 23,5 cm
Ilość stron: 52
Rok wydania: 2015

 

"Wierszyki dźwięczne i ciche" stanowią pierwszą część cyklu wierszyków do utrwalania wymowy i zapisu głosek. Książecka zawiera zbiór wierszy utrwalających głoski, których wymowę dziecko opanowuje zwykle w wieku 2-3 lat, ale zapis może mu sprawiać trudności jeszcze w pierwszych latach nauki w szkolnej.

Wierszyki powstawały jako pomoc do zajęć profilaktycznych z zakresu rozwoju mowy i pisowni oraz terapii logopedycznej. Mogą być też z powodzeniem wykorzystywane przez dzieci z rodzin dwujęzycznych, gdyż wymowę i zapis polskich głosek przedstawiają w najprostszy możliwy sposób, opierając się na współczesnej wiedzy logopedycznej. Dobór materiału głoskowego czyni wierszyki możliwymi do poprawnego wymówienia nawet przez dzieci z wadami wymowy. Dzieci bardzo pozytywnie przyjęły wierszyki, ponieważ są łatwe do wymówienia, a ich kolejność zgodna z naturalnym rozwojem mowy.

Dużą pomocą dla dzieci są „obrazkowe głoski”, które nie wymagają od nich umiejętności analizy głoskowej i odwołują się wprost do dźwięków znanych z otoczenia i utrwalonych w wierszykach. Wierszyki nie są przeznaczone dla określonej grupy wiekowej. Odwołują się do świata bliskiego dziecku: historyjek o zwierzętach, baśni i sytuacji z dnia codziennego, a przez to nie sprawiają wrażenia żmudnych ćwiczeń.

 

Wskazówki logopedyczne:

·         Uporządkowanie wierszyków jest zgodne z naturalnym procesem rozwoju mowy, przy czym głoski: [f], [p], [t], [k] są łatwiejsze od ich dźwięcznych odpowiedników: [w], [b], [d], [g].

·         U dzieci z wymową bezdźwięczną (to znaczy takich, które np. zamiast dzień dobry wypowiadają cień topry) proponuję zacząć ćwiczenia od samogłosek, następnie głosek [m], [n], [w], potem warto przerobić głoski [ź], [z], [ż], [dź], [dz], [dż] ze zbiorku „Niepoważne wierszyki” (trzecia część cyklu), a dopiero na końcu wprowadzić głoski [b], [d], [g].

·         Litery: w, b, d, g na końcu wyrazu lub w sąsiedztwie spółgłosek bezdźwięcznych czytamy bezdźwięcznie, natomiast literę i między spółgłoską a samogłoską czytamy jako [j], np. dąb, pięć, w czwartek, chleb, stóg czytamy: domp, pjeńć, f czfartek, chlep, stuk.

Przy każdej głosce jest narysowana kredka. Dziecko może pokolorować każdą kredkę innym kolorem i wypełnić nim wszystkie konturowe litery oznaczające daną głoskę. W nauce liter pomogą także „obrazkowe głoski” z końca książki.

 

Produkty powiązane

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl